Bærekraft, bevisste valg og klimaangst hos gravide og nybakte foreldre

Hvordan stiller man seg til å handle brukt før og etter at man har fått barn? Øker klimaangsten i takt med at man blir forelder, og velger man i større grad bevisste og rettferdige valg for sitt barn? Dette er noen av spørsmålene vi stilte til 200 gravide og nybakte foreldre for å finne ut hvordan de tenker og handler når det gjelder bærekraft og forbruk.

Brukt og sirkulært

Flertallet av de spurte gravide og nybakte foreldrene er positivt innstilt til å handle brukt. Som gravid planlegger så mange som 9 av 10 å kjøpe noe brukt. Dette stemmer også med målgruppens faktiske atferd, da 85% av de nybakte foreldrene sier at de har kjøpt produkter brukt. Bare 1 av 10 har ingen interesse i andrehåndsmarkedet. På spørsmålet om hvorfor de velger å handle brukt, oppgir de fleste pris som hoveddrivkraft, mens 18% gjør det av miljøhensyn.

De siste årene har flere utleietjenester kommet på markedet, i takt med at forretningsmodeller knyttet til delingsøkonomien har blitt populære. Til tross for økt tilgang på disse tjenestene, er erfaringen med å leie i stedet for å kjøpe produkter lav i denne målgruppen, da bare 16% noen gang har valgt å leie fremfor å kjøpe.

Bevisste og bærekraftige valg

Når det gjelder hvilke typer kjøp man tenker mest på med hensyn til produktenes klimapåvirkning, oppgir over halvparten at det gjelder kjøp av matvarer og forbruksvarer, deretter klær og interiør. Undersøkelsen viser også at man i større grad velger bærekraftige alternativer til babyen enn til seg selv; 6 av 10 oppgir at de i større grad velger miljøvennlige produkter til babyen.

Ved hvilke typer kjøp tenker du mest på at produktet skal ha liten påvirkning på miljøet og være bærekraftig?

  • Matvarer & forbruksvarer: 53%
  • Klær & interiør: 34%
  • Skjønnhet & hudpleie: 5%
  • Leker: 8%

Det er generelt en interesse og vilje til å forbruke bærekraftig og velge bærekraftige produkter. De gangene man ikke gjør det, er høy pris den største årsaken. En femtedel sier imidlertid at det er dårlig utvalg som er hovedårsaken til at de ikke velger bærekraftige alternativer.

Bærekraft og klimaangst

At planeten skal være her også for fremtidige generasjoner er noe mange av oss er opptatt av, men kanskje blir det enda tydeligere når man får egne barn. 7 av 10 oppgir at de tenker mer på fremtidens klima og miljø etter at de fikk barn, og en femtedel sier at de ikke gjør noe aktivt for å redusere sitt klimaavtrykk, men at de gjerne skulle ha gjort det.

Börja din resa,
ta kontakt med oss!

Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey

Du kanske även är intresserad av

Artillerigatan 16

114 52 Stockholm

Baby Journey

Vilkår

Last ned appen vår!

ladda ner i appstore

Copyright © Baby Journey

Copyright © Baby Journey

Mobile footer