Det finnes mange vinkler å ta når det kommer til digital markedsføring, så det gjelder å velge riktig plattform, format og tilnærming mot målgruppen for et treffsikkert resultat. Uansett om du vil øke merkevarebevisstheten eller konverteringene, kan vi hjelpe dere med å nå de oppsatte målene. Her forklarer vi hvordan du kan jobbe med digital markedsføring og markedsføring på Instagram for å nå målgruppen gravide og småbarnsforeldre.
Etter hvert som det digitale i dag er en naturlig del av flertallets hverdag, tenderer en stor del av all markedsføring til å bli kategorisert som digital markedsføring på en eller annen måte. Eksempler på digital markedsføring som egner seg for å nå en målgruppe innen graviditet og familieliv, er for eksempel nisjeorienterte nyhetsbrev, synlighet i gravidapper eller nisje-nettsider og markedsføring i sosiale medier. En stor fordel med digital markedsføring er at den kan rettes mot en veldig spesifikk målgruppe, samt at resultater og effekter ofte er både sporbare og målbare. Det gjør at man hele tiden kan evaluere og sikre god avkastning på investeringen.
Markedsføring i sosiale medier har blitt en selvfølge for mange bedriftseiere. Det er ikke så rart, med tanke på at 84 % av Sveriges internettbrukere bruker sosiale medier daglig! Fordi sosiale medier gjør det mulig å kommunisere og interagere med andre, tilbringer blivende og nybakte foreldre mye tid her. På disse plattformene kan de dele erfaringer, finne anbefalinger og bli inspirert. Hvis du ønsker å nå denne målgruppen, er markedsføring i sosiale medier et utmerket valg å inkludere i markedsføringsstrategien din.
Instagram har lenge vært, og er fortsatt, en populær plattform å annonsere på. Som merkevare finnes det flere grunner til å satse på markedsføring på Instagram. Blant annet kan du lage visuelt og inspirerende innhold som skaper engasjement og tiltrekker målgruppen. Blivende og nybakte foreldre er brukere som har en tendens til å ha stort engasjement, det vil si at de liker, kommenterer og deler innhold med hverandre på plattformen. Gjennom markedsføring på Instagram kan du nå målgrupper basert på deres interesser og atferd, noe som betyr at du kan nå brukere som har interagert med innhold relatert til graviditet, foreldreskap og familieliv.
En stor del av PR-markedsføringen har de siste årene blitt digital. Dette skyldes at PR-markedsføring i dag ofte innebærer samarbeid med influensere som igjen har en digital rekkevidde. PR-markedsføring i dag kan for eksempel innebære å sende PR-pakker til influensere eller å arrangere eksklusive og tiltalende eventer som influensere eller kjente ansikter blir invitert til. Formålet med disse aktivitetene er å få influenserne til å promotere dette via sine sosiale kanaler. Når dette skjer, når budskapet ut til profilens følgere, som ofte har høy tillit til den influenseren de følger. PR-markedsføring blir dermed ofte en vellykket aktivering i sosiale medier og inngår derfor ofte i miksene for digital markedsføring.
Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey
Copyright © Baby Journey
Annonsør
Vilkår
Last ned appen vår her
Copyright © Baby Journey