I takt med at familien vokser, øker behovet for å kunne transportere hele familien på en smidig måte – med bil. Men å kjøpe bil er en stor beslutning, derfor har vi undersøkt 250 blivende og nybakte foreldre i Baby Journey-appen for å se hvordan de resonerer rundt sitt transportmiddel i småbarnstiden.
Vår undersøkelse viser at 1 av 5 planlegger å kjøpe bil innen det nærmeste året. 1 av 4 har dessuten allerede kjøpt bil de siste 12 månedene. En femtedel av de spurte svarer at et bilkjøp eventuelt kan bli aktuelt i løpet av det kommende året.
For halvparten av de spurte står sikkerhet i fokus når de velger bil, noe som ikke er vanskelig å forstå siden det mest verdifulle man har skal transporteres i bilen – barna. Samtidig verdsetter 46% komfort og bagasjeplass høyt. Dette indikerer at behovet for en romslig og brukervennlig bil for hele familien også står høyt på listen når bilmodeller skal vurderes.
Selv når det kommer til funksjoner i bilen for å kunne reise langt med barn, står sikkerhet i fokus; 73% mener at barnesikkerhetsfunksjoner er viktigere enn for eksempel Bluetooth-tilkobling og navigasjons- og kartfunksjoner.
Vi kan konstatere at merkevaren både spiller en rolle og ikke. 37% mener at merkevaren er viktig. Et velkjent merke som man har tillit til kan symbolisere kvalitet og sikkerhet, noe vi vet denne målgruppen verdsetter. På den annen side mener 39% at andre faktorer veier tyngre, noe som kan indikere at praktiske hensyn som pris og funksjonalitet avgjør valget, og at det ikke er merkevaren som i siste instans er avgjørende for hvilken bil det blir.
78% av de spurte planlegger å eie sin bil, noe som kan forklares med at mange gjør grundig research før de velger bil, og derfor også ser for seg å beholde bilen i en lengre periode. Å lease bil, derimot, som 19% planlegger å gjøre, kan være attraktivt for dem som ønsker fleksibilitet og vil bytte bil ofte. 70% oppgir at bilens andrehåndsverdi også er noe de tenker på allerede ved kjøp av bil.
Som ved andre innkjøp og konsum, ser vi at miljøvennlige alternativer er viktige for denne målgruppen, og dette er også i fokus ved bilkjøp. Nesten halvparten, 44%, av de spurte blivende og nybakte foreldrene vurderer en hybrid- eller elbil ved sitt neste kjøp. Dette er noe merkevarer innen denne nisjen, som ønsker å veilede barnefamilier i valg av bil, bør være oppmerksomme på i sin kommunikasjon og markedsføring.
78% oppgir at lave driftskostnader er en avgjørende faktor ved valg av bil. Å vente barn og få barn er, som vi vet, forbundet med flere kostnader, derfor ønsker man å gjøre smarte økonomiske valg i denne perioden av livet. Lave driftskostnader er derfor noe merkevarer bør fremheve for å tiltrekke seg blivende og nybakte foreldre som står foran bilkjøp.
Å forstå hvordan blivende og nybakte foreldre resonerer rundt bilkjøp gir merkevarer innen denne nisjen mulighet til å skreddersy sine budskap for å imøtekomme behovene til denne målgruppen. Klarer man det, finnes det gode muligheter for å ta plass i barnefamilienes hverdag og i det nye livet som en familie med barn.
Baby Journey er eksperter på å kommunisere med denne målgruppen, kontakt oss hvis du vil vite hvordan vi kan hjelpe dere med å nå dagens og morgendagens barnefamilier.
Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey
Copyright © Baby Journey
Annonsør
Vilkår
Last ned appen vår her
Copyright © Baby Journey