Med tanke på de ekstra utgiftene som følger med å få barn, er det ikke overraskende at mange gravide og nybakte foreldre velger å se etter gode tilbud på Black Friday. I forkant av årets Black Friday har Baby Journey spurt over 200 gravide og nybakte foreldre om hvordan de vurderer og planlegger sine innkjøp under årets store handledag.
Undersøkelsen viser at en måned før Black Friday planlegger 43% av de spurte gravide og nybakte foreldrene å handle på denne dagen. 38% svarer at de ikke har bestemt seg, og 14% sier at de ikke kommer til å handle på Black Friday. 6% oppgir dessuten at de aktivt velger å ikke handle på Black Friday, et standpunkt som har blitt mer vanlig de siste årene, for å ta avstand fra den overkonsumeringen de mener Black Friday fremmer.
Relevante tilbud for gravide og småbarnsforeldre
En annen viktig faktor er om det finnes tilbud som retter seg spesielt mot gravide og småbarnsforeldre. Her svarer 4 av 10 at de pleier å finne relevante tilbud, mens over halvparten svarer at de ikke vet. En sannsynlig grunn til at så mange er usikre, er at mange førstegangsforeldre ikke tidligere har hatt behov for å se etter tilbud i denne kategorien. Når vi spurte hvilke produktkategorier som er mest interessante, viste det seg at det er de store innkjøpene som barnevogn og bilsete som står høyest på ønskelisten. 1 av 4 ser også Black Friday som en god anledning til å kjøpe julegaver til barna.
Hvilken produktkategori er mest interessant for deg som gravid eller småbarnsforelder på Black Friday?
- Klær & sko til baby/barn: 24%
- Større innkjøp som barnevogn, bilsete m.m.: 46%
- Leker & julegaver til barn: 24%
- Teknikk & hjemmeelektronikk: 5%
Over halvparten venter bevisst med innkjøpene for å benytte seg av Black Friday-rabattene. En femtedel sier at de har en liste med produkter de planlegger å kjøpe, og 36% har spart på enkelte produkter de ønsker å finne til nedsatt pris.
Holde seg til planen eller gjøre impulskjøp?
Med mange fristende priser og rabatter er det lett å kjøpe mer enn planlagt. 16% innrømmer at de ofte kjøper mer enn planlagt på Black Friday, men at de likevel holder seg til produkter de føler de trenger. 1 av 10 sier at de kjøper mer enn planlagt og at det ofte blir noen unødvendige kjøp. Flertallet, 71%, holder seg imidlertid til den opprinnelige planen for hvilke innkjøp de skal gjøre.
Unne seg noe selv, eller ikke?
Til slutt spurte vi om de også planlegger å unne seg noe selv under Black Friday. En tredjedel svarer at de tenker å unne seg noe, mens 68% planlegger å avstå fra å unne seg selv og kun fokusere på nødvendige innkjøp til baby og barn.
Denne statistikken viser at det er potensial for bedrifter til å rette tilbud mot gravide og nybakte foreldre under Black Friday, spesielt hvis man kan tilby produkter som angår barn og familieliv. Ved å tilby relevante og prisgunstige tilbud samt tydelig kommunikasjon, kan det være mye å vinne på å ta en sterk posisjon blant denne målgruppen under Black Friday.
Baby Journey er eksperter på gravide, nybakte foreldre og barnefamilier og står klare til å hjelpe dere med å bedre forstå og engasjere disse.