Når familien vokser, blir det viktigere enn noen gang å begynne å se på familiens økonomi, ikke minst i disse tider med et tøft økonomisk klima. Vi ønsket å finne ut hvordan gravide kvinner, sammen med en eventuell partner, tenker og planlegger når det gjelder den voksende familiens økonomi. Derfor utførte vi en brukerundersøkelse der resultatene bygger på svar fra 350 gravide kvinner i Baby Journey-appen.
For majoriteten, hele 61%, er planlegging av familiens økonomi noe som begynner så tidlig som i første trimester av graviditeten. Dette er for å forsikre seg om, og lage en plan for, at økonomien skal gå opp.
65% av alle spurte oppgir at de føler en bekymring, eller viss bekymring, for de økte utgiftene som følger med å få barn, mens 35% ikke føler noen bekymring i det hele tatt. Samtidig er det bare 1 av 4 som svarer at de faktisk vet hva det koster å ha et barn, og opptil 20% oppgir at de ikke har noen anelse om kostnaden for et barn.
Ja 25 %
Nja, sånn omtrent 56 %
Nei, ingen aning 19 %
For å legge et godt økonomisk grunnlag kreves det en bevissthet om hvordan ens egen økonomi ser ut. Når vi ba gravide selv oppgi hvordan deres oversikt over sin egen økonomi ser ut, svarte så mye som 70% at de har en veldig god oversikt. Bare 1 % mente at de ikke hadde noen oversikt i det hele tatt.
Å få barn er for de fleste kombinert med mange innkjøp, samtidig som en trygg buffer og barnesparing er to typer sparing som kan verdsettes mer. Til tross for den intense kjøpsperioden som en graviditet innebærer, oppgir mer enn 4 av 10 at deres fokus i denne perioden av livet nettopp er sparing. På slutten av graviditeten, i tredje trimester, er det også over 80% som allerede har, eller planlegger å starte en barnesparing.
Foreldrepermisjonen er selvsagt en viktig del av planleggingen av familiens økonomi. I begynnelsen av trimester 2 oppgir halvparten at de har bestemt seg for hvordan foreldrepermisjonen skal deles opp. Noen uker senere i svangerskapet oppgir 62% av de gravide kvinnene at de vil være hjemme med barnet mesteparten av tiden, mens 11% oppgir at de vil dele helt likt med en partner.
Å forstå hvordan blivende og nybakte foreldre resonerer gir merkevarer en mulighet til å skreddersy budskap for å imøtekomme behovene til denne målgruppen. Baby Journey er eksperter på å kommunisere med nettopp gravide og småbarnsforeldre: kontakt oss hvis du vil vite hvordan vi kan hjelpe dere med å nå dagens og morgendagens barnefamilier!
Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey
Copyright © Baby Journey
Annonsør
Vilkår
Last ned appen vår her
Copyright © Baby Journey