Intervju: Baby Journey møter Najell

Kjernen i Najell er å gi nybakte foreldre muligheten til å fortsette å leve livet på sine egne vilkår. Dette har blitt grunnlaget for utviklingen av flere produkter som i dag er selvskrevne valg for mange nybakte foreldre, ikke minst den omtalte SleepCarrier. Vi har snakket med Najells daglige leder og grunnlegger, Niklas Najafi Kristensen, for å høre hva han har lært om målgruppen gravide og småbarnsfamilier gjennom årene, og hvor han tror baby- og barnebransjen er på vei.

Hei Niklas, for de som ikke kjenner til Najell fra før – hva gjør dere?

Å bli forelder er en av de største endringene vi mennesker kan gå gjennom. Det er lett å miste seg selv litt når man går gjennom store endringer, og vår ambisjon er å designe og markedsføre produkter slik at foreldrene kan fortsette å finne sin egen vei i livet sammen med barnet sitt. Vi tror at glade foreldre er bedre foreldre. Våre mest populære produktkategorier er babynest, bæreseler og gravidputer.

Hva har dere lært om målgruppen gravide og småbarnsforeldre de siste årene?

Vi synes det er viktig å stå for noe og tørre å gå hele veien med det. Dette merker vi veldig tydelig i de kundeforholdene vi har i dag. De sterke reaksjonene og relasjonene får vi når vi gjør ting som er ekte og ikke blir for glattpolert og tilpasset. Jeg vet ikke om det er noe nytt, men det er en innsikt vi lærer oss og blir minnet på hele tiden. Det er bra å være litt kantete og uvanlig, slik at folk reagerer – i stedet for å være helt middels.

 

najell

Spana in Najell här!

Hvilke trender ser dere i bransjen akkurat nå, og hvor tror du bransjen er på vei?

Akkurat nå går detaljhandelen som helhet gjennom en tøff tid, og det ser ut til å være enda vanskeligere for vår bransje, der flere forhandlere sliter. Jeg tror det skyldes at vi merkevarer sammen skaper for lite innovasjon. Det er for mange produkter som knapt er verdt en skuldertrekning. Av og til virker det som om merkevarene knapt tror på sine egne nyheter – alt handler om å tilby det samme som konkurrenten, og det tror jeg er en blindvei.

Mitt vanligste spørsmål internt i produktutviklingen er hva vi tilfører som ikke allerede finnes på markedet. Hvis det ikke tilfører noe, vet jeg ikke om vi skal lage det. Selvfølgelig finnes det for eksempel tepper som kanskje ikke trenger å tilby så mye funksjonalitet, men generelt håper jeg at flere skaper noe nytt i stedet for bare å kopiere hverandre. Det kunne ha løftet bransjen.

Dessuten trenger forhandlerne å finne måter å selge på som ikke innebærer priskrig, som har vært nøkkelen for mange nettbutikker, eller at kundene må dra til “handle-låven” for å finne produkter til den kommende babyen. Hva er egentlig en god handleopplevelse i vår bransje?

Hvor er Najell om tre år?

I dag er vi relativt godt etablert i Skandinavia og jobber med å få et skikkelig fotfeste på de store europeiske markedene som Tyskland, Frankrike og Storbritannia. Min ambisjon er at vi innen tre år også har klart å etablere oss på noen asiatiske markeder og/eller i USA. Jeg håper også at vi har blitt enda flinkere til å bygge gjennom merkevaren vår og våre verdier som oppmuntrer til selvstendighet og til at hver person skal få gå sin egen vei på sine egne premisser.

Hvem eller hva inspirerer deg personlig?

Jeg synes det er mange selskaper og merkevarer som inspirerer. Min venn Gustav, som driver sko- og veskeselskapet Flattered, gjør mange gode ting i en bransje med ekstremt hard konkurranse. I tillegg har jeg fulgt Toteme og deres reise. Deres daglige leder Johanna er veldig drivende og tydelig på hvordan de skal stake ut sin vei framover.

På et personlig plan er jeg en gammel basketfantast, og Michael Jordan og Kobe Bryant var veldig viktige for meg i oppveksten. De snakket ofte om hvor hardt de jobbet for å nå suksess, og det er noe jeg fortsatt bærer med meg.

Börja din resa,
ta kontakt med oss!

Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey

Du kanske även är intresserad av

Artillerigatan 16

114 52 Stockholm

Baby Journey

Vilkår

Last ned appen vår!

ladda ner i appstore

Copyright © Baby Journey

Copyright © Baby Journey

Mobile footer