Intervju: Baby Journey møter Unna

Den svenske utfordreren Unna ble grunnlagt med en visjon om å bryte ned stigmaet rundt mating. Med de første svensklagde og økologiske produktene innen kategorien morsmelkerstatning ønsker grunnleggerne Linnea og Vendela å tilby et trygt alternativ, enten amming ikke fungerer, eller som supplement. Selv om produktene deres bare har vært på markedet siden i år, har Unna allerede blitt vist i TV-programmet Draknästet og fått inn produktene i store dagligvarekjeder som Coop, ICA-butikker og de store nettapotekene.

Vi har snakket med Linnea og Vendela for å høre hvordan Unna som merkevare skiller seg ut på markedet, og hvilke innsikter de har fått om målgruppen blivende og nybakte foreldre siden oppstarten av Unna.

Hei Linnea og Vendela, for de som ikke kjenner Unna fra før – hva gjør dere?

Vi er et nytt merke innen barnemat. Vi tilbyr den første økologiske morsmelkerstatningen på markedet som er produsert i Sverige!

Hvordan kom dere på ideen om å selge morsmelkerstatning og tilskuddsnæring?

Det er en interessant kategori av flere grunner. Dels fordi den er livsviktig – disse produktene må finnes, og etterspørselen etter erstatning er konstant. Dette er ikke noe som går i trender.

Vi så tidlig hvor få alternativer som finnes i denne kategorien, hvor ekstremt kvalitetsbevisst kunden er, og hvordan svenske verdier og økologisk produksjon ville passe godt her. Til slutt så vi også hvor merkevarebevisste nybakte foreldre er, og så muligheten til å bygge et brand som kunden forhåpentligvis kan relatere seg til. Noe nytt, med en ny tone og et nytt formspråk.

Hva skiller deres produkt fra andre lignende produkter på markedet i dag?

Det finnes ingen andre økologiske, svenskproduserte alternativer i dag. Det finnes heller ikke noe nytt, og absolutt ikke noe småskala alternativ. Konkurrentene er store næringsmiddelselskaper med en rekke andre produkter under sine paraplyer, og de har ikke jobbet mye med fornyelse når det gjelder erstatning. Vi er et merke laget for foreldre, av foreldre, og vi tror de som oppdager oss ser en merverdi i å handle økologisk, småskala og fra et merke de kan identifisere seg med.

Er det noen innsikt om målgruppen som har overrasket dere? I så fall, hvilken?

At så mange tar kontakt og deler sine utfordringer knyttet til mating. Vi visste at dette er et tema som engasjerer og er veldig sentralt når man er nybakt forelder, men vi er veldig glade for å se at mange skriver til oss om både store og små spørsmål. Det viser jo at folk er villige til å interagere med oss som merkevare!

Hva tror dere vil bli viktigere for merkevarer i kommunikasjon med morgendagens foreldre?

Vi antar høyere og høyere krav til autentisitet, transparens og originalitet. Kunden vil nok bli enda mer skeptisk til tradisjonell produktreklame og også til betalte influencer-samarbeid, om de ikke føles helt genuine. Det vil trolig også stilles større krav til at merkevarer tar stilling i ulike spørsmål og er inkluderende og nyanserte i sin kommunikasjon.

Hvor er dere med Unna om 3 år?

Vi er etablert med en betydelig markedsandel her i Sverige. Vi når også ut til kunder på utenlandske markeder, både via D2C og retail. Eventuelt har vi også utvidet produktporteføljen vår til nærliggende kategorier.

Les mer om Unna her: https://www.unna-baby.com/

Börja din resa,
ta kontakt med oss!

Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey

Du kanske även är intresserad av

Artillerigatan 16

114 52 Stockholm

Baby Journey

Vilkår

Last ned appen vår!

ladda ner i appstore

Copyright © Baby Journey

Copyright © Baby Journey

Mobile footer