Barn er forskjellige og utvikler seg i ulik hastighet. Som forelder kan du støtte og stimulere barnet ditt på forskjellige måter. Her forteller vi deg hvordan!
Små barn trenger ikke avanserte leker eller aktiviteter for å få den stimuleringen de trenger for å utvikle seg. Gjennom sine sanser, i samspill med andre og når det beveger seg, utforsker barnet sine omgivelser og lærer nye ting. Barnet har behov for å utforske, og gjør dette kontinuerlig i hverdagen også når det ikke er planlagte aktiviteter. For eksempel kan det å se en skje falle i bakken om og om igjen være en veldig fascinerende opplevelse der barnet lærer om tyngdeloven og sin egen motorikk.
Når små barn blir stimulert og utforsker omgivelsene sine, er det viktigste at de har tilgang til en forelder, foreldre eller andre nære voksne som er tilstede og som de kan samhandle med. Fra fødselen er barn avhengige av kontakt og samhandling for å utvikle og utforske omgivelsene. Det er sammen med andre mennesker at barnet undersøker, observerer, imiterer og samhandler. Den voksne setter ord på og reflekterer det barnet ser og opplever, noe som gjør opplevelsene tydeligere for barnet.
Barn leker ikke hele tiden sammen med andre, men også alene. Å vite at noen er der når det trengs, gir barnet den tryggheten de trenger for å våge seg ut og utforske og leke på egen hånd. Også når barnet leker på egen hånd, er det viktig å ha støtte fra en voksen for å ha noen å dele opplevelsen med, å få hjelp når ting blir vanskelig, å få beskyttelse når det blir farlig og trygghet når det trengs. Det å velte et tårn, for eksempel, blir en mye mer intens og stimulerende opplevelse når noen andre ser det skje og setter ord på opplevelsen: «å der falt det!», enn om man bare ser det selv.
Det er selvsagt ikke mulig å dele enhver opplevelse og begivenhet med barnet. Det er umulig ettersom det også skjer andre ting i livet, for eksempel mat som skal tilberedes eller søsken som trenger hjelp. Verden kan ikke stoppe hver gang barnet velter et tårn, for eksempel. Det viktigste for barnet er å få erfaring med at det ofte er noen som ser og er der når det trengs.
For å se og delta i barnets utforskning og dermed støtte barnet, kan man ta et skritt tilbake, observere hva barnet gjør og i hvilket tempo, og deretter delta i aktiviteten. Prøv å følg barnets tempo, sett ord på hva barnet gjør, hva du gjør og hva som skjer i leken. Vis interesse, at du har det gøy med barnet og oppmuntre barnets initiativ og evner. Å støtte og hjelpe når det trengs.
For å hjelpe barnet til å bli tilstrekkelig stimulert, prøv å være lydhør og sørg for at utforskningen og leken er på et passende nivå for barnet. Hvis barnet viser tegn på frustrasjon, kan leken bli for vanskelig og barnet trenger mer hjelp. Barnet kan ha lekt det samme en stund og trenger hjelp til forandring, eller barnet begynner å bli sliten og kan trenge hjelp til å hvile litt. Generelt vil barn som begynner å bli mer bevegelige – som når de kryper og går fortere – sette pris på å komme seg ut av huset til mer åpne steder hvor de har muligheten til å bevege seg fritt. Når barnet begynner å bli to år gammelt, er det også stadig viktigere at det får mulighet til sosial omgang med andre barn.
Copyright © Baby Journey
Annonsør
Vilkår
Last ned appen vår her
Copyright © Baby Journey